Miks hakkas valdav osa autotootjatest maastureid tootma?

10 September 2019

Keskmiselt sõidavad Eurooplased autoga üle 13 000 kilomeetri aastas. Sõidumugavus erinevates olukordades – nii linnas sõites kui ka maanteel ja maal muutub üha olulisemaks ja autotootjad pööravad sellele üha rohkem tähelepanu.

„Inimesed soovivad sõita ühe autoga mugavalt nii linnas kui maal ja ka raskemates tingimustes ning see pani autotootjaid mõtlema uusi lahendusi. See on ka põhjus, miks neljaveoliste autode segment on Euroopas kõige kiiremini kasvav trend viimastel aastatel,“ ütles Jeep-i müügijuht Arnoldas Ardzevičius.

Auto on hetkel kõige olulisem liiklusvahend kogu Euroopas ja üle 250 miljoni inimese omab siin enda isiklikku sõiduvahendit. Euroopa Autotootjate Assotsiatsiooni (ACEA) sõnul tehakse üle 70% reisidest autoga – keskmiselt sõidavad Eurooplased ligi 13 000 kilomeetrit enda isikliku autoga või taksoga. „Liikuvus on väga oluline. Hoolimata kaugtöö kasvavatest võimalustest on inimestel endiselt vaja reisida, sõidutada lapsi, käia poes ja lõbutseda. Lisaks kui kaugtöö või pereelu viib linnakärast eemale, siis liikuvuse tagamiseks suureneb vajadus ka transpordi järele veel rohkem ning see paneb inimesi mõtlema isikliku sõiduvahendi olulisusest ja mugavusest,“ selgitas Ardzevičius.

Jeep-i müügijuhi sõnul hindavad inimesed üha rohkem sõidumugavust, seepärast eelistatakse universaalseid autosid, mida on mugav kasutada linnas nende kompaktsuse tõttu, kui ka maale sõites veidi karmimate teeolude tõttu. Selliseks puhuks on enim soositud neljaveolisi crossovereid.

Maasturid mahutavad ka rohkem inimesi ja on mugavamad. Suurem osa sedaanidesse mahub ainult neli kuni viis inimest, mistõttu suurele perekonnale võib olla raske kusagile koos minna. Mõned maasturid milles on kolm rida istmeid mahutavad isegi seitse inimest, seega pakuvad nad suuremat paindlikkust,“ selgitas Ardzevičius.

Neljaveoliste maasturite kasuks räägib ka nende turvalisus. Analüütikute hinnangul on maasturid üldiselt sõiduautode kõige ohutum kategooria. „See on lihtsalt füüsika küsimus, kui maastur sõidab kokku väikese autoga, siis on maasturil tõenäoliselt väiksem kahju, kuna tal on rohkem massi. Lisaks aitab elektrooniline stabiilsuskontroll leevendada õnnetusi, kus auto käib üle katuse, mis olid varem selle segmendi suurimad ohutusküsimused,“ kinnitas Jeep-i müügijuht.

Euroopas ei ole ühtegi riiki, kus neljaveoliste autode populaarsus väheneks. Näiteks 1997. aastal moodustas uute neljaveoliste sõidukite registreerime Euroopa Liidus vaid 2,7 protsenti kõigist autodest. 2017. aastal oli see näitaja juba 13,8 protsenti. Austrias, Saksamaal ja Soomes on iga viies müüdud autodest maastur, Luksemburgis ja Rootsis – üks kolmest ning Norras ja Šveitsis – peaaegu iga teine.

Autotootjad kohanevad klientide kasvavate vajadustega ning neljaveolised on hetkel parima praktilisuse, mugavuse ja sportlikkusega. Maasturite vedrustus ja rehvid muudavad neljaveolised autod sama kiireks kui sedaanid, kuid sõidumugavust ja praktilisust sedaanid ei asenda.